Powered By Blogger

13 januari 2013

books of 2012

George R.R. Martin: Alla hittills utgivna i "A song of ice and fire"-serien.
Skäms en aning att erkänna att jag nu först läst en hel (skönlitterär, tentböcker räknas icke) bok på engelska. Böckerna funkar sådär på finska, inte alls på svenska.
Gillar man "Game of thrones" tv-serien ska man appselut läsa böckerna också. Väntar & längtar till del 6.

Jussi Adler-Olsen: Allt
En ny bekantskap. Råa och bra. Tror jag gillar honom för att slutet oftast inte brukar vara hunky dory.
Speciellt "Kvinnan i rummet".

Michael Connelly: hela H.Bosch-serien. 
Gör en aldrig besviken.

Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää-serien.
Har alltid haft svårt för inhemska deckare. Fick dock tummen ur och började läsa dessa. Flera kvar än men de här funkar faktiskt.

Monika Fagerholm: "Lola uppochner".
Maj gad jag diggar denna kvinna. Hon skriver precis exakt som jag tänker. Som jag vill skriva.
A true genious.

Mia Ajvide: "Mannen som föll i glömska".
Diggar man herr Ajvide Lindqvist så diggar man också Mia. Fan vilken ide'!

Crai S. Bower: "Pruttar. Fältguiden".
Avnjutes dagligen i små doser, helst i gott sällskap.

gamla bekanta med nya alster:
Edwardsson: Eric Winter funkar fortfarande.
Grebe/Träff: tredje delen i Siri-serien. Har inte tappat greppet.
Nesser: sista i Barbarotti-serien. Jag kommer att sakna Barbarotti. Nästan lite sur över att han inte får leva vidare.
Kallentoft: nåja, rätt tröttsam men har man börjat så...
Buthler/Öhrlund: najs att bli underhållen av Silfverbielke men rövhålet skulle kunna åka fast nu. Alternativt dö på ett plågsamt vis.
Dahl: uppspjälkade A-gruppen har inte tappat stinget.
Collins: Hungergames-serien behöver man inte läsa. Inte heller se filmen.







1 kommentar: