Powered By Blogger

7 september 2015

the R-word

Alltså på-jävla-riktigt!?!
Jag börjar bli mäkta trött på alla "diskussioner", "åsikter" och skit gällande flyktingar och utlänningar (icke-europeer).
Eller nej, det är det obeskrivliga HATET jag är trött på.
Jag är och blir alltmer förvånad och rädd över folks åsikter och vad de kläcker ur sig offentligt.
Jag talar om både folk överlag och Människor jag känner.

Mamu, elintasopakolainen, mutikset, suvakki, rasisti, kukkahattu, viherpiipertäjä...
Ord som jag är så trött på så jag vet inte om jag ska skratta, gråta, dunka huvudet i väggen eller pilla mig i näsan tills jag börjar blöda.

Det har gått så långt att jag är rädd för att säga vad jag tycker och var jag står.
Jag vågar inte säga högt att jag inte hatar dessa Människor i nöd.
För,
DÅ anser och tror dessa hatare att jag VILL ha ALLA flyktingar hit.
Att jag inte anser att mitt eget folk ska ha det bra innan vi hjälper andra.
Nå riktigt så är det ju inte.

Jag kan inte låta bli att förundras över tankegången i detta?
"Hjälp oss finnar först".
"Finland skiter i sina egna gamla, sjuka, invalider. Och baaaarnen. Tänk på baaaarnen."
Jodå, jag förstår att många tänker så.
MEN
vad gör du själv för att hjälpa våra egna utsatta medMänniskor?
Du gnäller över att åldringar ligger i sin egen avföring. Att ingen bryr sig.
Jag är bergis på att de flesta har en gammal faster, mormor eller nära bekant/släkting som ligger ensam och bortglömd i ett hem någonstans. Övermedicinerad och i blöja.
Jaså du har det? När har du senast hälsat på denna Människa eller ens tänkt på denna Människa?

Och alla invalider? Sjuka? Psykiskt sjuka?
Jag menar verkligen inte att nu ska alla finnar rusa iväg och anmäla sig som frivillig för att hjälpa de som behöver hjälp.
MEN
vad gör DU för att hjälpa de i din närhet, som du känner, som faktiskt behöver någon sorts hjälp.
Hjälp med praktiska saker, vardagliga simpla ting, att finnas där, lyssna, umgås, visa medmänsklighet.
Du sitter i din soffa och gormar & gnäller i sociala medier över hur Finland inte sköter om de sina.
Lyft på arslet och gör något själv.
Det finns en drös med saker Du kan göra för Ditt Folk, för en medMänniska av Din ras, som inte kräver mycket tid, energi eller ens pengar.
Om Du inte vill hjälpa "packet som kommer hit och förstör vårt samhälle" så hjälp någon av de Dina som behöver hjälp.
Fair enough?

Vet ni vad?
Jag har många utländska vänner.
Icke-europeer.
Vissa bor här bland oss, endera permanent eller tillfälligt.
Vissa har kommit hit för att studera/jobba.
Vissa har flytt från sitt hemland av orsaker jag knappast behöver nämna.
De är helt vanliga Människor, precis som Jag själv.
Och vet ni vad?
Av alla "jävla kamelridare" jag känner så lever INTE EN ENDASTE EN på kela-pengar.
Inte en endaste en har fått pengar till en iphone av socialen.
Inte en endaste en är otacksam för vad de har och inte har.
Så snälla, sluta påstå att de är alla likadana och bara får och får men är aldrig nöjda.

Nu tänker säkert någon;
"jahaja, om du nu är en såndär tolerant nigger-älskare så kan du ju låta en SÅN bo hos dig då."
Tillåt mig småle.
Mmm, jag är också FÖR _bög_rättigheter men inte tänker jag gifta mig med en bögperson för den sakens skull.

Faktiskt, för ganska exakt 1 år sedan så frågade en av mina utländska vänner vad jag är tacksam över för att jag är finne och bor i Finland.
Jag minns att jag blev stum och inte kunde ge ett direkt svar.
Men samma kväll så tog jag en ordentlig funderare och skrev sedan ett mail till honom där jag räknade upp vad Jag tycker är bra med mitt land.
Det var en jävligt bra fråga.
Kanske Du ska ställa den till dig själv.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar