Powered By Blogger

22 september 2011

are you happy to be a Woman?

Läser nu just "Kvinnan utan egenskaper" av Niklas Ekdal.
Kan inte riktigt glömma detta stycke ur ovannämnda bok;

I katolska länder slår männen för stoltheten, i protestantiska för svartsjukan och brännvinet. Afrikanerna använder fruarna som packåsnor, hinduerna som gratis arbetskraft. För muslimerna som fått för sig att kvinnan är sänd av djävulen blir det fritt fram att spärra in änglarna och piska hororna när de gjort sin hortjänst. Judarna tackar Gud för att de inte föddes till kvinnor, kineserna aborterar flickfostren, kambodjanerna säljer döttrarna till bordellerna, somalierna skär sönder dem i underlivet.
Det tar aldrig slut.
Aldrig...

Ibland är det helt på sin plats att få lite perspektiv på sin tillvaro.
Även om jag nu just är sjukskriven för att jag mår bajs så får jag ju samtidigt skratta mig lycklig över att mitt liv inte ser ut som ovan. Och kommer aldrig att göra det. Listan ovan kunde ju fortsätta i all oändlighet.
Det TAR aldrig slut.
Det kommer bara att bli värre.
Undra på att jag både medvetet som omedvetet blandar ihop *empati* och *eutanasi*.


Ikväll ska jag på mitt första föräldramöte.

1 kommentar: