Powered By Blogger

21 september 2011

life & stuff

Igår kväll hade jag & Sonen vårt första samtal om Livets Uppkomst. Jag bara måste dokumentera samtalet.

Jag & Sonen ligger i sängen. Vi småpratar om ditt och datt som vi brukar innan vi börjar sova. Plötsligt fråga han:

Sonen: mamma, vart lägger husmusen sina ägg?
Jag: husmusen lägger inte ägg, den föder sina ungar, precis som människor.
S: varför?
*jag berättar om vilka djur som lägger ägg och att resten föder djurbebisar*
S: bebisar kommer härifrån! *pekar mot underlivet*
J: mm, de kommer ut ur ett hål där nere.
*hur fan vet han det här undrar jag*
S: som ett speciellt babyhål då?
J: mm, precis. inte ur bajshålet.
S: nej så klart inte ur rumpan! den är ju här bakom!
    men varför föder bara mammor bebisar?
J: för att bara mammor har ett såntdär babyhål.
S: och bara pappor har pippeli.
J: just det! pappor har bara pippeli och bajshål.
S: men mammor har bajshål, kisihål OCH babyhål. mammor har TRE hål!
J: jaaa, tänk! tre hål!
S: så först växer babyfröet i magen och sen kommer det ut. men hur ryms det ut från ett så litet hål?
*jag berättar att babyhålet är som ett gummiband som töjs ut så babyn ryms att komma ut.
börjar smått fasa för att han snart ska fråga om hur babyfröet kommer in i mammas mage...*
S: men hur bestäms det om babyfröet blir en flicka eller en pojke?
*jag förklarar att man inte kan bestämma sånt. det ser man sen när babyn kommer ut. han är nöjd över förklaringen*

*jag fasar ännu mera över att han ska undra över DET*
S: men i din mage mamma, ska det aldrig mera att växa babyfrön!
J: nej, det ska det inte. det räcker bra med att du har vuxit där och att jag har dig.
S: just det, du har ju redn mig. alltså behöver vi ingen baby.
J: just det. vi har det så bra så utan ett växande babyfrö. ska vi säga god natt nu?
S: jaa, god natt och sov gott mamma!
*pustar ut och börjar fundera över att jag förr eller senare blir tvungen att förklara hur babyfrön kommer i mammamagar*


1 kommentar:

  1. Verkar ju ha gått någorlunda smärtfritt att förklara, hoppas den andra delen går lika smärtfritt också! ;)

    SvaraRadera