Powered By Blogger

14 juni 2011

peoples request


Många har tjatat på boktips i jag-vet-inte-hur-länge. Här kommer ett urval av böcker jag läst 2009-nu.
Det blir inga fördjupade recensioner. Bara lite plock och en kort kommentar.
Och ni som känner mig vet vad jag för det mesta läser.

Kråkflickan (J Eriksson/H Sundqvist) - Intressant men obehaglig. Läste med skräckblandad förtjusning. Jag är en härdad läsare men hade stundtals svårt att fortsätta.

någon sorts frid (C Grebe/Å Träff) - Lite annorlunda lovestory, absolut inte sliskig. Bra.

Orgelbyggaren (R Åsbacka) - Underbara personskildringar. Intressant och underhållande story. Ska läsa mer av denna finlandssvenska kille.

Metro 2033 (D Gluhovski) - Jag gillar scifi. På film. Fy fabian det kändes som att simma i tjära när jag plöjde igenom denna. (snäppet värre än LOTR-böckerna;booooring). Efter denna var jag så utmattad så jag var tvungen att läsa för tredje gången igenom Edwardsons *Eric Winter* bara för att få läsa något bekant och som man vet är bra. Jag skulle vilja säga att jag inte ska läsa scifi igen men jag vet att jag (och Mannen) tvingar mig att läsa uppföljaren. Urk.

Unohdettujen tarinoiden kirja (S M Block) - En very very välskriven och smart liten sak som handlar om alzheimer. (orkar inte kolla originaltiteln/titeln på svenska).

nu vill jag sjunga dig milda sånger (L Olsson) - Om vänskap. Om ensamhet. Om att våga släppa och grabba tag. Skitbra.

Hypnotisören OCH Paganinikontraktet (L Kepler) - Tja, de flesta har ändå läst de här. Första är bra med klumpigt slut. Andra ½taskig med irriterande slut.

Primtalens hemlighet (P Giordano) - Kort och gott; läsvärd

Slakthuset (S MacBride) - Fy FAN jag ångrar att jag läste denna. SuperhyperÄCKLIG. Om den här skulle komma som film skulle jag INTE se den. (i klass med Mo Hayders böcker, dvs äckel/obehagsfaktorn på topp)

Vad jag älskade (S Hustvedt) - Alldeles underbar story om kärlek och vänskap!

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (J Jonasson) - Först tänkte jag wow, den här var ju bra. Sen tänkte jag hey wait a second, nu har någon läst lite för många Arto Paasilinna och inte ens försökt dölja det. Bara man kommer över att den är en Paasilinna-kopia så är den riktigt underhållande.

Svinalängorna (S Alakoski) - Sorry nu bara men för mig var den här lite "mycket väsen för inte så speciellt mycket". Försök inte härma Gardell. Det finns bara en Gardell.

När vi spelade afrikas stjärna (M Mazzarella) -Merete gör mig aldrig besviken.

Den amerikanska flickan OCH Glitterscenen (M Fagerholm) - ÄLSKA!! Mycket mycket speciella. Kräver koncentration, tid och tålamod. Underbara!

Sista kulan sparar jag åt grannen (F Marianovic) - En av de bästa jag läst. Berör, djupt.

Svinhugg (M Cederwall) - Skitbra story om två skitcoola kvinnor. Uppföljaren väntar i
bokhyllan.

Illusionen om gud (R Dawkins) - Så. Jävla. Bra. Jag blev bara ännu mer övertygad över att jag inte är övertygad. En jag kommer att återkomma till.

Kurt Wallander-serien (H Mankell) - efter att ha läst flera gånger hela högen blev jag SÅ besviken på sista delen (Den orolige mannen). FAN vilken jävla FLOPP.
Men Kinesen är skitbra.

gamla och nya bekantskaper:
Arne Dahl: hela serien om A-gruppen. very good stuff.
Michael Connelly: Harry Bosch-serien. also very good.
Dennis Lehane: allt
Karin Fossum: allt!
Åke Edwardson: Eric Winter-serien. en av de bästa! genialiska dialoger.
Max Manner: ett ½bra försök av en finne att skriva actiondeckare. njae.
Jens Lapidus: fart och action. very good.
Johan Theorin: allt hittills. lite övernaturligt. gillar.
Carin Gerhardsen: Hammarbyserien mycket lovande!
Sofi Oksanen: ÄLSKAR henne!
Håkan Nesser: min favvogubbe! också genialiska dialoger. satsa på Barbarotti, inte på van Veeteren

2 kommentarer:

  1. åh tack! ska ta vara på den här listan. jag har btw reagerat på exakt samma sätt då jag läst nåt av åsbacka, att honom måste jag kolla in närmare..

    SvaraRadera
  2. eller hur!
    gillar honom skarpt!
    det kommer snart en ny lista på boktips så håll ut-kik.
    kram till dig & the family!

    SvaraRadera