Powered By Blogger

16 december 2013

who cares

"Sanningen är att ingen skulle bry sig. Det är få dödsfall som försvagar oss. Förutom förluster inom den egna gruppenkänner de flesta av oss ingenting annat än likgiltlighet när en utomstående dör. Tonåringar som knivskärs i bråk om knarkpengar, pensionärer som fryser ihjäl i hemmet, offer för svält eller krig eller sjukdomar; det är många av oss som låtsas bry sig, därför att andra förväntar sig att vi ska göra det, men i hemlighet undrar vi över allt ståhej. En del fall påverkar oss djupare. När ett vackert litet barn dör, eller en kändis. Men sanningen är att de flesta av oss sörjer en död hund eller en karaktär i en tvålopera mer än vi sörjer våra vänner och grannar."
(ur "Kärt barn" av Joanne Harris)


Också en grej jag funderar rätt ofta på. 
Skulle säkert ha skrivit något liknande själv.
Jag är dock glad att jag stötte på just denna text
och jag är glad att jag ihärdigt samlar samt skriver ner 
allt jag läser och hör som jag tycker är ens ett uns viktigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar